Studenti nového oboru Mezinárodní rozvojová studia se seznamují s fakultou i městem

Zhraniční studenti se seznamují s fakultou i městem, za sebou mají i zápis.
Fotogalerie: archiv KRES
středa 13. září 2017, 15:00 - Text: Martina Šaradínová

S přírodovědeckou fakultou, univerzitou, samotným městem, českými zvyklostmi, kulturou i jazykem se seznamují od pondělí během takzvaného orientačního týdne studenti nově otevřeného studijního programu Mezinárodní rozvojová studia (GLODEP) na katedře rozvojových a environmentálních studií. Zhruba 20 posluchačů z Nepálu, Pákistánu, Arménie, Indonésie, Vietnamu a dalších zemí čeká v Olomouci jeden semestr studia, poté v něm budou pokračovat ve Francii a Itálii.

„Zhruba polovina posluchačů přichází z praxe, druhou část tvoří studenti, kteří navazují na svá bakalářská studia. Jsou ve věku od 23 do 32 let. V Olomouci absolvují úvody do jednotlivých disciplín, tedy například rozvojové ekonomie, rozvojové geografie, rozvojových teorií, výzkumné metodologie a další,“ uvedla koordinátorka studijního programu Simona Šafaříková z katedry rozvojových a environmentálních studií.

Studium bude pokračovat v zahraničí

V lednu se studenti přesunou na francouzskou University of Clermont Auvergne a následně na italskou University of Pavia. Ve čtvrtém semestru si vyberou, kam pojedou na stáž a budou tam připravovat diplomovou práci. Nabídka je skutečně pestrá – jedná se o Royal University of Bhutan, University of Rwanda, kyrgyzskou Alatoo Atatürk University v Biškeku, palestinskou Bethlehem University a také madagaskarskou Université Catholique de Madagascar. Partnery jsou také významné neziskové organizace nebo firmy v Česku, Francii a Itálii. Studijní obor podpořený Evropskou komisí je v tuzemsku ojedinělý. Obstál v konkurenci 80 návrhů a Univerzita Palackého je poprvé ve vedoucí pozici celého konsorcia.

„Cílem programu je připravit odborníky v oblasti rozvojových politik. Absolventi mohou pracovat v mezinárodních či národních organizacích, které se zabývají rozvojem. Někteří třeba najdou uplatnění v neziskovém sektoru či ve firmách, jež se zaměřují na udržitelný ekonomický a lidský rozvoj,“ zdůraznila Šafaříková.

Olomouc cizince okouzlila

Práci na ministerstvu financí v Indonésii kvůli studiu na dva roky přerušila šestadvacetiletá Anissa Caesara Hidayati. „Chci si rozšířit znalosti a současně s kolegy sdílet zkušenosti, které mám z Indonésie. Pak se chci vrátit zpět na svoji pozici a uplatňovat nové znalosti,“ uvedla studentka, která je poprvé nejen v Česku, ale i Evropě. Olomouc ji okouzlila, méně příjemné je pro ni naopak zdejší chladné počasí.

Její kolega z Guatemaly má za sebou ekonomické bakalářské studium a hledal, kde by ve vzdělávání mohl pokračovat. „Chci se věnovat rozvojové spolupráci a tento program mi připadl jako nejkomplexnější. Rád by se po studiu vrátil do Guatemaly a pracoval v oblasti veřejných politik, zejména v oblasti vzdělávání, protože to naše země potřebuje,“ uvedl Pedro Arriaza Aldana.

Třiadvacetiletý Akos Gosztonyi má za sebou roční stáž v Evropském parlamentu. Vystudoval mezinárodní vztahy, ale potřebuje si doplnit znalosti v oblasti ekonomie. „Žiji v nejchudší části Maďarska, na jihu země. Zajímá mě, jak se globální rozvojové principy dají uplatnit i v zemích, které jsou považovány za rozvinuté,“ prozradil mladý muž, který Českou republikou dosud vždy jen projížděl. „Myslel jsem si, že tu najdu více pozůstatků z období komunismu. Ale nakonec zde vnímám středoevropskou atmosféru. Zatím se mi tu líbí, město je krásné,“ doplnil.

Dobrá zkušenost pro zdejší akademiky

Přítomnost skupiny zahraničních studentů s rozdílnými místy původu i zážitky je zajímavá zkušenost rovněž pro pracovníky a studenty olomoucké katedry. „Pro nás je to obrovské obohacení výuky. Učíme rozvojová studia a nyní zde máme lidi přímo ze zemí, o nichž obvykle mluvíme. Těšíme se, jaké budou diskuze s lidmi s rozmanitými zkušenostmi a jak je budeme moderovat. Přínosné je to určitě i pro naše tuzemské studenty,“ tvrdí Šafaříková.

Připomněla, že zájem o studijní program byl obrovský. Přihlásilo se na něj 758 uchazečů ze 105 zemí, uspělo 20 nejlepších. Díky finanční podpoře Evropské komise získá v rámci evropského projektu Erasmus Mundus Joint Master Degree celkem 60 účastníků během čtyř let programu příspěvek na studium. Kromě stipendistů může být přijato omezené množství studentů, kteří si školné uhradí sami.