Co může škola udělat pro rozvoj dětí? To bylo téma, kterým se zabývali budoucí učitelé přírodovědeckých předmětů, pedagogičtí pracovníci z didaktických oborů a učitelé středních škol na besedě u Kulatého stolu uspořádané v prostorách přírodovědecké fakulty. Hostem besedy byl dětský psycholog Václav Mertin, jež se mimo jiné zabývá uplatněním psychologie ve školství či poruchami učení a chování dětí.
„Ve své přednášce se pan doktor zaměřil na problematiku českého školství. Uvedl, že se neustále upřednostňují školní výsledky žáků, kladou se na ně vysoké požadavky nejen ze strany školy, ale i ze strany rodičů. Děti by měly chodit do školy rády a měly by se v ní cítit dobře,“ nastínila organizátorka Kulatého stolu Jana Slezáková.
Václav Merlin hovořil také o problémech současných dětí. Jsou prý podle něj úzkostlivější a pod větším stresem než tomu bylo dříve. „Na přednášce jsme také slyšeli, že největší stres asi zažívají děti, které dostanou horší známku, než sami očekávají nebo ještě hůře než očekávají jejich rodiče. Je zastáncem názoru, že špatnými známkami nemáme šanci nikoho motivovat k učení, které má být hlavně o radosti z poznání. Podstatné jsou pozitivní vztahy mezi učitelem a žáky i mezi samotnými žáky ve třídě i pozitivní přístup k životu a dětem. Další klíč představuje úspěch všech žáků. Důležité je propojení školního a mimoškolního vzdělávání i spolupráce s rodinou,“ doplnila Jana Slezáková.
Kulatý stůl je pořádán v rámci řešení projektu z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání pod názvem Pregraduál II - Zkvalitňování přípravy budoucích učitelů na Univerzitě Palackého v Olomouci.