Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého v Olomouci se na týden proměnila v útočiště pro mladé vědce. Třicet šest nadaných středoškoláků z celé České republiky a Slovenska se sjelo na sedmý ročník Letní školy Badatele, akce, která si klade za cíl probudit zájem mladých lidí o přírodní vědy a ukázat jim, že věda může být nejen zajímavá, ale i zábavná. Nechyběly laboratorní experimenty, přednášky i týmové aktivity.
„Od malička mě baví přírodní vědy. Letní škola je pro mě skvělá příležitost, abych se ve svých vědomostech posunula dál a zjistila, jak funguje vědecký výzkum. Pomáhá mi to ujasnit si, čemu se chci věnovat v budoucnu. Zatím se mi nejvíce líbila přednáška Petra Dvořáka nazvaná Rekonstrukce evoluce života pomocí sekvencí DNA,“ uvedla Eliška Strebnická ze Střední odborné školy Šumperk. „Jsem ráda, že je tady od všeho něco, že si můžeme vybrat, co nás baví,“ dodala její spolužačka Ema Skřepská.
Přednášející z různých kateder přírodovědecké fakulty a dalších institucí představili studentům své obory a seznámili je s nejnovějšími poznatky a trendy. Studenti tak měli možnost získat komplexní přehled o různých aspektech přírodních věd a inspirovat se pro další studium a výzkum.
„Během dopoledního programu se studenti aktivně zapojili do experimentálních cvičení, například na katedrách anorganické a organické chemie. Katedra zoologie jim nabídla možnost účastnit se odchytu ptáků a jejich kroužkování, zatímco katedra experimentální fyziky je zasvětila do tajů mikrosvěta prostřednictvím workshopu elektronové mikroskopie,“ uvedla organizátorka letní školy Lucie Brulíková z katedry organické chemie.
Studenti si také vyzkoušeli práci s částicovou kamerou a v laboratoři katedry biofyziky si na rostlinách ověřili platnost fyzikálních zákonů. „Katedra geologie představila klimatické změny v průběhu čtvrtohor a jejich možné důsledky a katedra biochemie poukázala na stresové situace u rostlin. Kromě toho studenti získali informace o umělé inteligenci a naučili se správně pracovat s daty,“ dodala Lucie Brulíková.
Dopolední program byl doplněn čtyřmi večerními přednáškami od dalších odborníků z různých oblastí. Studenti tak měli možnost vyslechnout si například příběh o vývoji atomové bomby či přednášky zaměřené na klíčové objevy v biochemii nebo aktuální témata jako je cílená léčba nádorů v hematologii pomocí T-lymfocytů.
„Kromě odborného programu byla nedílnou součástí Letní školy Badatele také řada doplňkových aktivit, které umožnily studentům navzájem se lépe poznat a navázat nová přátelství. Mezi tyto aktivity patřila například akce Zašifrováno, návštěva zoologické zahrady nebo grilování. Závěrečný den byl věnován prezentaci výsledků týmové výzvy a vyhodnocení projektů. Studenti prokázali své schopnosti a kreativitu při řešení zadaných úkolů, a přestože soutěž byla náročná, atmosféru provázela přátelská atmosféra. Těšíme se na další ročník a doufáme, že se opět setkáme s nadšenými a talentovanými studenty,“ uzavřela Lucie Brulíková.