Biologie, ekologie a životní prostředí

Studium dormance semen bobovitých rostlin

Obor: Biologie, ekologie a životní prostředí

Typ: laboratorní

Supervizor: prof. Ing. Petr Smýkal, Ph.D.

volný projekt (je možné se zapojit, nikdo jej zatím neřeší)

Správné načasování klíčení je jedním z klíčových okamžiků života rostlin. Tento krok určuje, kdy se rostlina zapojí do přirozeného nebo zemědělského ekosystému, rozhoduje o přežití jedince ale také celé populace na daném stanovišti a daného druhu v procesu evoluce. Dormance semen a klíčení jsou dva protichůdné, ale úzce spojené procesy, které jsou druhově specifické. Dormance semen je definována jako stav inhibice klíčení, i když jsou pro ně vhodné podmínky. Semena některých druhů rostlin klíčí v širokém rozmezí, naopak jiné jsou úzce specializované a potřebují velmi specifické podmínky. Jejich znalost je důležitá pro pochopení evoluce rostlin a adaptace k přírodním podmínkám. V případě bobovitých rostlin je dormance zprostředkována osemením, nepropustným pro vodu. Tento znak byl v průběhu domestikace odstraněn a proto také semena plodin klíčí po zasetí a dostatku vody a tepla.

Práce spočívá v testování podmínek pro bobtnání a klíčení semen a využívá modelu planého hrachu.

V případě zájmu nám napište na badatel@upol.cz název vybraného tématu, vaše jméno, název školy, ročník a případně telefonní kontakt na vás.


Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)