Odborníci na konferenci v Utrechtu hovořili o změně klimatu i terénních exkurzích

Foto: Jiří Pánek
Pondělí 24. červenec 2023, 13:26 – Text: Šárka Chovancová

Na výuku o změně klimatu a další environmentální problémy byla zaměřena závěrečná konference mezinárodního projektu EduChange 2.0, jež se uskutečnila v Utrechtu. Konference nabídla workshopy ve Science parku na Utrecht University i terénní exkurzi v jižní části Nizozemí, na které se účastníci seznámili s konkrétními případy důsledků změn klimatu. Připraven byl také doprovodný program.

„Večer před oficiálním začátkem konference se konal večírek na tradičním houseboatu v Utrechtu, díky kterému se mohli jednotliví účastníci neformálně seznámit. Den poté jsme na kolech vyrazili na 40 kilometrů dlouhou exkurzi, jež nás zavedla do okolí regionu Gouda. Tim Favier z Utrecht University naplánoval množství zastávek u poldrů i na farmě. Na konkrétních případech vysvětloval důsledky změn klimatu i vliv intenzivního chovu skotu na tuto oblast. Exkurze byla zakončena v centru města Gouda, které se v důsledku klimatických změn pomalu propadá. V některých zdejších kanálech je voda jen o 2 cm níže, než je úroveň ulice. I přes tyto faktory zde probíhá kontroverzní výstavba nových domů,“ uvedl doktorand Pavel Němec.

Druhý den pořadatelé připravili osm workshopů (4 v nizozemštině a 4 v angličtině) rozdělených do tří bloků. Anglickou sekci otevřel Jiří Pánek se svým workshopem Fieldwork with Paper2GIS tool. „Zjednodušeně se jedná o nástroj, se kterým je možné převádět nakreslené jevy v papírových mapách do digitální podoby. Následně lze provádět analýzy v GIS prostředí. Bylo zde ukázáno, jak tuto metodu můžeme aplikovat do terénní výuky,“ doplnil Jiří Pánek z katedry rozvojových a environmentálních studií.

Účastníci konference se mohli zúčastnit také workshopu Create your own Virtual Reality fieldwork trip, který vedli Jakoc Cyvin, Martina Calovi a Jardar Cyvin z Norwegian University of Science and Technology v Trondheimu. Lektoři informovali o tom, jakým způsobem lze terénní exkurzi například i z pohodlí domova. Byly vytvořeny terénní exkurze ve virtuální realitě, které je možné prohlížet na jednoduchém VR zařízení (VR brýle z kartonu a smartphone). Všichni pracovali v malých skupinkách a pořizovali 360° fotografie, se kterými pak v aplikaci Thinklink vytvářeli virtuální exkurzi.

V dalším bloku vedl Vít Pászto z katedry geoinfarmatiky workshop nazvaný Carbon Pearl: Game about the energy transition. Pojednával o výukové deskové/karetní hře zaměřené na energetiku. „Pro hraní hry je potřeba, aby studenti aktivně hledali a aplikovali znalosti o problematice energetiky a diskutovali o tom s ostatními hráči. Hráči v této hře nesoutěží proti sobě, ale jejich cílem je kooperovat a snížit emise uhlíku na poloviční hodnotu, než která byla stanovena na začátku hry,“ dodal Pavel Němec.

Projekt EduChange 2.0 byl podpořen z grantu Erasmus+ Programme: 2020-1-CZ01-KA203-078349.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)