Dvoudenní workshop zaměřený na vstupní vzdělávání provázejících učitelů, kteří budou v následujících semestrech podporovat studenty učitelství během jejich pedagogických praxí, uspořádala přírodovědecká fakulta. Lektorka Blažena Mačáková se soustředila především na respektující a partnerskou komunikaci, na nastavování jasných hranic, dodržování diskrétnosti a na vytváření bezpečného prostředí pro učení.
„Do systému podpory provázejících učitelů se nově zapojilo jedenáct učitelů přírodovědných předmětů ze škol v regionu. Partnery se staly fakultní školy přírodovědecké fakulty jako Klvaňovo gymnázium, Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Kyjov, Střední škola logistiky a chemie v Olomouci, Fakultní a základní škola Komenium a Mateřská škola Olomouc, Střední odborná škola Šumperk a také ZŠ a MŠ Určice,“ uvedla organizátorka akce Jana Slezáková z katedry experimentální fyziky.
Sebereflexe učitelů a nastavování hranic
Program dvoudenního vstupního vzdělávání obsahoval oblasti, které vychází ze Standardu studia k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele, a to vytváření bezpečného prostředí pro studenty učitelství, na vedení reflektivního dialogu a poskytování formativní zpětné vazby. Velký prostor byl věnován také sebereflexi učitele a jasnému nastavování hranic a očekávání ve vzájemné komunikaci.
„Součástí programu bylo vzájemné vyjasňování očekávání mezi provázejícím učitelem a studentem a nácvik reflexe výuky podle odborných modelů, například Korthagenova ALACT modelu. Účastníci si vyzkoušeli sebereflektivní techniky a možnosti využití teorií osobnosti pro efektivnější spolupráci a reflexi vlastní výuky,“ dodala Jana Slezáková.
Zapojení studentů učitelství i doktorandů
Na workshop byli přizváni také studenti navazujícího magisterského studia učitelství a doktorandi v didaktice fyziky. Program se věnoval komunikaci napříč generacemi (Baby Boomers, X, Y, Z, Alfa, Beta), vnímání odlišností a aktuálním trendům ve vedení lidí jako jsou Diverzitní, Age a Talent Management.
„Setkání se zúčastnilo šest studentů, čtyři z navazujícího studia se zaměřením na matematiku a dva doktorandi fyziky. Úvodní otázka lektorky „Proč je výhoda být pedagogem?“ vedla k diskusi o pozitivních stránkách profese - vlivu na budoucí generaci, smysluplnosti a rozmanitosti práce, kontaktu s lidmi, radosti z úspěchů žáků i osobním rozvoji a překonávání generačních bariér,“ doplnila Jana Slezáková.
Přírodovědecká fakulta pokračuje v rozšiřování sítě spolupracujících škol a posiluje systém profesionální podpory všech, kteří se podílejí na přípravě budoucích učitelů. Zákon o pedagogických pracovnících stanoví v § 24c základní předpoklady pro výkon práce provázejícího učitele. Patří k nim minimálně pět let přímé pedagogické praxe a splnění odborné kvalifikace. Další požadavky na kvalifikaci provázejících učitelů bude upravovat novelizovaná vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků. Provázejícím učitelem se nově bude moci stát pouze ten pedagog, který projde akreditovaným kurzem v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Toto vzdělávání bude rozděleno na dvě části: vstupní vzdělávání a průběžné vzdělávání.