Habilitace a profesury

Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci upravuje § 30, § 71 - § 75 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) a vnitřní normy UP:
Formuláře a informace pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem
- Žádost o zahájení habilitačního řízení
- Podklady k zahájení habilitačního řízení
- Kriteriální tabulka pro habilitační řízení
- Žádost o zahájení řízení ke jmenování profesorem
- Podklady k zahájení řízení ke jmenování profesorem
- Kriteriální tabulka pro profesorské řízení
- Poučení o zpracování osobních údajů uchazečů v habilitačním řízení/řízení ke jmenování profesorem
- Poučení o zpracování osobních údajů členů habilitační komise/komise pro řízení ke jmenování profesorem
Co je třeba dodat k podání žádosti k habilitačnímu řízení a řízení ke jmenování profesorem
- Vyplněná, podepsaná žádost s aktuálním datem a kontakty.
- Podklady je nutné dodat dle seznamu:
Podklady k zahájení habilitačního řízení
Podklady k zahájení řízení ke jmenování profesorem
s aktuálním datem, podpisem a vždy ve dvou vyhotoveních, není-li v seznamu uvedeno jinak. Jednotlivé kapitoly mají být číslovány dle seznamu. Každá nová kapitola začíná na samostatném listu. Kapitoly se dodávají nesvázané v tištěné i elektronické podobě (doc., pdf. v případě skenu). Habilitační práce v tištěné svázané podobě a v pdf.
- Univerzita Palackého v Olomouci stanovila pro uchazeče (interní i externí) v habilitačním řízení/ řízení ke jmenování profesorem poplatek za úkony s tímto spojené, a to ve výši 6.000 Kč/ 9.000 Kč (B3-17/4-RR). Poplatek je splatný do 30 dnů od schválení komise vědeckou radou fakulty a je nevratný. Potvrzení o provedené platbě je třeba předat obratem na oddělení VaV.
- Habilitační komise jmenuje ve smyslu § 72 odst. 7 zákona tři oponenty habilitační práce. Oponentem habilitační práce nemůže být spoluautor díla nebo v případě souboru uveřejněných prací spoluautor části díla, které je uchazečem předkládáno jako habilitační práce. Oponent vypracuje posudek do šesti týdnů od obdržení žádosti, a to ve dvou podepsaných vyhotoveních i v elektronické podobě (doc.) a odešle na oddělení VaV. Pokud oponent není zaměstnancem UP, uzavírá se s ním dohoda o provedení práce jejíž nedílnou součástí je elektronický osobní dotazník (zasílá referentka), který je třeba vytištěný a dopsaný zaslat zpět na oddělení VaV.
- Stanovisko komise včetně podpisů všech členů komise dodá předseda komise ve dvou vyhotoveních na oddělení VaV (alespoň dva týdny před konáním vědecké rady).
- Součástí habilitačního řízení/ řízení ke jmenování profesorem je přednáška před odbornou veřejností a habilitační přednáška/přednáška ke jmenování profesorem na zasedání vědecké rady.
- V případě dotazů kontaktujte Bc. Barboru Krudencovou z oddělení VaV (barbora.krudencova@upol.cz, tel.: 585634155, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, 17. listopadu 12, 779 00 Olomouc).
Přednáška před odbornou veřejností (habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem)
- Komise určí jedno ze tří uchazečem navržených témat jako téma přednášky před odbornou veřejností. Téma pokrývá ucelenou oblast odborného zájmu uchazeče a je třeba jej zpracovat tak, aby s ním mohla být seznámena širší odborná veřejnost. Po úvodu do problematiky a seznámení posluchačů s tématem je doplněna i částí, ve které uchazeč využije své vědecké výsledky v kontextu zpracovávaného tématu (např. jako příklady demonstrující určitý jev). Přednáška má dokládat pedagogické schopnosti uchazeče.
- Předseda komise (či jím pověřený člen) společně s uchazečem a domovskou katedrou zorganizují přednášku před odbornou veřejností. O přednášce je možné informovat hromadným mailem. Uchazeč dodá informace k přednášce (datum, místo konání, název přednášky, klíčová slova a anotaci) referentce VaV, která mail vytvoří a odešle ke hromadné rozesílce v rámci PřF UP.
- Uchazeč zpracuje téma do prezentace.
- Přednáška s prezentací by měla trvat 35-45 minut, následně je ponechán prostor pro dotazy.
- Přednášky se musí účastnit alespoň 3 členové fakultní vědecké rady.
- Předseda komise vypracuje zápis z přednášky a podepsaný zápis včetně podpisů přítomných členů vědecké rady odevzdá společně s prezenční listinou na oddělení VaV, alespoň 1 den před zasedáním vědecké rady.
Přednáška na zasedání Vědecké rady PřF UP (habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem)
- Děkan zařadí habilitační přednášku a obhajobu habilitační práce resp. řízení ke jmenování profesorem na zasedání vědecké rady fakulty.
- Komise určí jedno ze tří uchazečem navržených témat (Řád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem, str. 3) jako téma přednášky před vědeckou radou. Téma se liší od tématu přednášky před odbornou veřejností. Uchazeč zpracuje téma do krátké výstižné prezentace s důrazem na shrnutí svých významných vědeckých výsledků (u habilitačních řízení především výsledků uváděných v habilitační práci). Součástí přednášky je i krátké představení mezinárodní spolupráce a výzkumných projektů uchazeče (jeden snímek). Jeden až dva snímky je vhodné věnovat pedagogické činnosti a jejímu provázání s výzkumem. Další jeden snímek pak vizím uchazeče do budoucna. Přednáška má dokládat především badatelskou činnost uchazeče a jeho odborné spolupráce a projekty. Očekává se komentář o provázání výzkumu s pedagogickým působením. Krátce je třeba zmínit představy o výzkumných a výukových záměrech uchazeče do budoucna.
- Po přednášce s prezentací o délce max. 15 minut, následují odpovědi na otázky oponentů (nezapočítává se do 15 minut, oponentská část platí pouze pro habilitační řízení) a je ponechán prostor i pro dotazy členů vědecké rady a hostů.
- Přednáška se realizuje dle předem stanoveného programu zasedání vědecké rady. Uchazeč si donese prezentaci nahranou na vlastním USB flash disku.
- Na přednášku je vhodné vzít s sebou nejvýznamnější publikace/ monografie, které jsou členům vědecké rady k nahlédnutí během zasedání.
- Následně členové vědecké rady hlasují tajným hlasováním o návrhu na jmenování uchazeče docentem/ profesorem v příslušném oboru. Po úspěšném jednání před vědeckou radou je předán návrh na jmenování docentem/ profesorem na RUP.