Aktuálně o geografii Evropy

Aktuální otázky geografie Evropy

Vývoj evropské populace ve 21. století – proměna struktury, výzvy dané stárnutím obyvatel, migrací, pokroky v lékařství, technologickými novinkami. Ekonomické proměny kontinentu – vypořádání se s hospodářskou krizí, současná podoba zemědělství, průmyslu, energetiky, trendy dalšího vývoje. Politická situace v různých částech Evropy – konfliktní oblasti, separatismus, současný stav a význam evropské integrace.

Cílová skupina: studenti SŠ
Časový rozsah: 45 minut

Lektor: RNDr. Martin Jurek, Ph.D.

Antropocén – éra člověka

Antropocén – éra člověka

Člověk je dnes dominantní geologickou silou na planetě. Zásadně přetváří její povrch, mění klima, mění život v oceánu. Zatímco se ve vědecké komunitě vede vášnivá diskuse o tom, zda už žijeme v nové geologické éře, koncept antropocénu si začal žít svým životem a mění naše porozumění vztahu k přírodě. Jaká je současná role člověka na planetě? Jak určoval její tvář v minulosti a jaké vyhlídky nás čekají?

Cílová skupina: studenti SŠ
Časový rozsah: 45 minut (ideálně 90 minut)

Lektor: Mgr. Tomáš Daněk, Ph.D.

Dětství pod rovníkem

Geografie rodičovství aneb jak vyrůstají děti pod rovníkem

Jak vypadá každodenní život rodičů a dětí v subsaharské Africe? Co znamená být matkou nebo otcem v prostředí, kde se o dítě stará celá širší rodina či vesnice? A čím se liší dětství pod rovníkem od toho, které známe u nás? Přednáška přiblíží konkrétní příklady z venkovské Tanzanie a ukáže, že rodičovství i dětství nejsou jen soukromou záležitostí, ale odrážejí kulturu, prostředí i ekonomickou realitu regionu. Posluchači se dozvědí, v jakém prostředí děti vyrůstají, jaké jsou běžné rodičovské postupy, jak se učí mluvit a pracovat, s čím si hrají a také jakou roli hraje ve výchově komunita.

Cílová skupina: studenti SŠ nebo žáci ZŠ (2. stupeň)
Časový rozsah: 45 minut

Lektor: Mgr. Martin Schlossarek, Ph.D.

Drahé kameny České republiky

Drahé kameny České republiky

Diamanty, safíry, rubíny či olivíny... Tyto druhy drahokamů a mnoho dalších se v České republice už podařilo v minulosti najít. Průmyslová těžba ale probíhá jen u českých granátů a vltavínů. Projdeme se společně minulostí i současností těžby drahokamů na našem území.

Cílová skupina: studenti SŠ nebo žáci ZŠ (2. stupeň+)
Časový rozsah: 45 minut

Lektor: doc. Ing. Jakub Jirásek, Ph.D.

Energetické suroviny ČR

Energetické suroviny České republiky a jejich vliv na domácí energetický mix

V současné době se Evropa i celý svět nachází v období hledání nového optimálního energetického mixu, který bude nejen spolehlivý a ekonomicky výhodný, ale zároveň bude vykazovat pokud možno nejmenší uhlíkovou stopu. Přednáška s množstvím grafiky a trochou mluveného slova osvětlí, jak se domácí energetický mix formoval od druhé poloviny 20. století a jaké jsou výhledy tuzemské energetiky.

Cílová skupina: studenti SŠ nebo žáci ZŠ (2. stupeň+)
Časový rozsah: 45 minut

Lektor: doc. Ing. Jakub Jirásek, Ph.D.

Environmentální migrace

Environmentální migrace: Příčiny a dopady

Jak klimatické změny ovlivňují pohyb lidí a bude environmentální migrace největší výzvou budoucnosti? Tato přednáška se zaměřuje na environmentální migraci jako důsledek změn klimatu a degradace životního prostředí. Diskutuje hlavní příčiny, dopady na komunity a přehled strategií, které usilují o řešení této globální výzvy. Součástí přednášky jsou praktická cvičení.

Cílová skupina: studenti SŠ nebo žáci ZŠ (2. stupeň)
Časový rozsah: 45 minut

Lektorka: Lucie Macková, M.A., Ph.D.

Geofyzika

Geofyzika aneb Geologie bez kladiva a fyzika bez pobledlých tváří

V jednom geologickém vtipu se šéf stavební firmy ptá svých podřízených kolik je 2 + 3. Fyzik odpoví 5,0000000, geolog, že je to něco mezi 4 a 6 a geofyzik se zeptá šéfa, kolik chce, aby to bylo. Laxní odpověď geofyzika neznamená, že je líný nebo neumí počítat, ale že na rozdíl od většiny ostatních přírodovědců nemá možnost přímého studia okolní přírody a jeho závěry se proto dají vykládat různě. Avšak nebýt geofyziky, asi bychom dnes pracně hledali nové zdroje ložisek nerostných surovin. Vlastní pevnou půdu pod nohama bychom znali maximálně do hloubky 12 km a spousta archeologických objevů by navždy zůstala skrytá pod Egyptským pískem nebo pod parkovišti hypermarketů. Geofyzika nám zkrátka umožňuje podívat se tam, kam by se člověk nikdy nedostal, šetří naše ekonomické zdroje a také okolní přírodu od zbytečného kopání.

Cílová skupina: studenti SŠ nebo žáci ZŠ (2. stupeň+)
Časový rozsah: 45 minut

Lektor: Mgr. Daniel Šimíček, Ph.D.

Geoinformatika

Geoinformatika, obor budoucnosti

Každá věc, zvíře, lidská bytost nebo dokonce proces se nejen na Zemi nachází na určité poloze, v čase a má vlastní charakteristiku. Proč tedy nevyužít obrovský potenciál těchto informací efektivně ke zlepšení a zjednodušení života? Geoinformatika, vědecký obor, který se již dnes nachází všude kolem nás, se zabývá tvorbou map, zpracováním družicových snímků, využitím 3D tisku, virtuální reality, eye-tracking nebo navigačních systémů. V přednášce si vysvětlíme, kde, proč a jak se zmíněné technologie využívají a díky praktickým ukázkám si budete moci geoinformatiku doslova osahat.

Cílová skupina: studenti SŠ nebo žáci ZŠ (8.-9. třída)
Časový rozsah: 45 minut

Lektor: Mgr. Jakub Koníček, Ph.D.

Globální klimatická změna

Globální klimatická změna

Klimatická změna a související extrémní projevy počasí patří k jednomu z veřejností a médii nejčastěji probíraných environmentálních témat. Zorientovat se ve změti informací není jednoduché. Dochází ke změnám klimatu? Do jaké míry jsou způsobeny lidskou činností? Jak bude v budoucnu vypadat klima na našem území a jak se na tyto změny můžeme připravit?

Cílová skupina: studenti SŠ nebo žáci ZŠ (6. třída+)
Časový rozsah: 45 minut

Lektoři: doc. Mgr. Michal Lehnert, Ph.D., Mgr. Veronika Květoňová

Grónsko a kanadská Arktida

Grónsko a kanadská Arktida (Život Inuitů v době klimatické změny)

V současné době provádíme experiment globálního rozsahu, jehož výsledky neznáme a jehož důsledky nebudeme moci významně ovlivnit. Žijeme v době klimatické změny, která kromě jiného dramaticky ovlivní původní obyvatele arktických oblastí. Navštívíme jihozápadní část Grónska a oblast Bakerova jezera v kanadské Arktidě. Ukážeme si některé viditelné projevy klimatické změny a zmíníme se o pravděpodobných dopadech na místní ekosystémy i lidskou společnost.

Cílová skupina: studenti SŠ
Časový rozsah: 90 minut (příp. 45 minut)

Lektor: doc. RNDr. Pavel Nováček, CSc.

Historie poznání meteoritů v ČR

Česká stopa v historii poznání meteoritů

Kameny a železa padající z nebe odjakživa poutaly pozornost lidí a jejich tajemství nás fascinují dodnes. Meteority v rukou astronomů a geologů přinášejí jedinečné informace o stáří, vzniku, stavbě a vývoji těles sluneční soustavy, ale také např. o původu života na Zemi. Přednáška posluchače seznámí se základními pojmy a aspekty meteoritiky, významem studia meteoritů a historií jejich poznání od „pravěku“ až po současnost. Jak již název napovídá, důraz je kladen zejména na význačné meteority nalezené na území našeho státu a českou stopu v oboru meteoritiky.

Cílová skupina: studenti SŠ nebo žáci ZŠ (2. stupeň+)
Časový rozsah: 45 minut

Lektor: RNDr. Kamil Kropáč, Ph.D.

Historie těžby a využití nerostů

Historie těžby a využití nerostů na území České republiky

Nerosty se na našem území získávají již desítky tisíc let. Začalo to štípatelnými nerosty, pokračovalo brousitelnými horninami, přišly objevy těžby a využití prvních kovů – zlata, stříbra, mědi a cínu. Jak se zrcadlí doba stěhování národů, formování základů našeho státu, husitské války nebo objevení Ameriky v těžbě nerostů? Co je největší příspěvek těžby stříbra v Jáchymově světové ekonomice? Nejen na tyto otázky odpoví exkurze do starší i nedávné historie s množstvím obrázků.

Cílová skupina: studenti SŠ nebo žáci ZŠ (2. stupeň+)
Časový rozsah: 45 minut

Lektor: doc. Ing. Jakub Jirásek, Ph.D.

Islámský funadamentalismus

Islámský funadamentalismus

Problematika islámu a jeho vztahu k islámskému fundamentalismu patří k mediálně nejžhavějším tématům dnešní doby. V rámci přednášky se Vám pokusíme nastínit rozdíl mezi islámem a islámským fundamentalismem, popíšeme si vybrané projevy islámského fundamentalismu v současnosti i minulosti a v neposlední řadě se pokusíme nastínit příčiny a možná řešení této problematiky.

Cílová skupina: studenti SŠ nebo žáci ZŠ
Časový rozsah: 45 minut

Lektor: RNDr. Miloš Fňukal, Ph.D.

Jak porozumět konfliktům

Jak porozumět konfliktům – praktický workshop

Interaktivní workshop nabízí prostor porozumět konfliktům a jejich dynamice. Účastníci se naučí rozpoznávat příčiny i zapojené aktéry a vyzkouší si praktické nástroje, jak konflikty chápat a hledat cesty k jejich řešení. Důraz je kladen na spolupráci, naslouchání a rozvoj konstruktivního dialogu.

Cílová skupina: studenti SŠ (vhodné do dějepisných seminářů)
Časový rozsah: 2x 45 minut

Lektorka: Mgr. Lenka Dušková, Ph.D.

Klima v průběhu čtvrtohor

Klima v průběhu čtvrtohor aneb Byla doba ledová skutečně tak ledová?

Přednáška bude pojednávat o klimatických změnách v průběhu posledních 2,5 miliónů let vývoje Země. Zaměříme se především na oblast Střední Evropy, zvláště pak na Moravu. Ukážeme si, jak dramatické a rychlé mohly být klimatické výkyvy v minulosti a jak se projevily na přítomnosti rostlin, živočichů na našem území, a to včetně člověka samotného. Hovořit se bude také o tom, odkud čerpáme informace o životním prostředí a jeho změnách v minulosti. Zodpovězena bude i otázka, zda byla Morava v době ledové zmrzlou pustinou nebo naopak krajinou s bohatou vegetací a faunou. Jaké je poučení z krizového vývoje; tedy jak nám mohou minulé klimatické cykly osvětlit možný budoucí vývoj klimatu?

Cílová skupina: studenti SŠ nebo žáci ZŠ (2. stupeň)
Časový rozsah: 45 minut

Lektor: Mgr. Daniel Šimíček, Ph.D.

Proč potřebujeme nerosty?

Proč potřebujeme nerosty?

Využití nástrojů a nerostů odlišuje lidi od zvířat. Potřebujeme je ale nutně? S čím nám nerosty pomáhají, jaké problémy jejich těžba přináší? Převažují nakonec výhody nebo nevýhody jejich využití? Na tyto a další otázky odpoví obrázková prezentace.

Cílová skupina: studenti SŠ nebo žáci ZŠ (2. stupeň)
Časový rozsah: 45 minut

Lektor: doc. Ing. Jakub Jirásek, Ph.D.

Satelitní snímky vývoje krajiny

Satelitní snímky pro sledování (nejen) stavu krajiny

Satelitní snímky jsou primárním zdrojem informací o stavu a vývoji krajiny kdekoliv po světě. Představují moderní, aktuální a objektivní data pro popis krajiny. Svým prostorovým a časovým rozlišením mohou ukazovat detailní vývoj v lokálním měřítku, stejně jako dlouholetý trend na národní či globální úrovni.

Snadná přístupnost těchto dat široké veřejnosti, stejně jako dostupnost a „nenáročnost“ programových řešení pro práci s nimi v posledních letech doznala výrazného pokroku. Veškerou základní práci se satelitními daty je možno dnes provádět ve webovém prostředí, bez nutnosti pořizovat speciální programové vybavení. Formou přednášky a praktických ukázek se studenti seznámí s aktuálními možnostmi využití satelitních dat v oblasti zeměpisu/geografie, biologie, ekologie.

Cílová skupina: studenti SŠ nebo žáci ZŠ (7. třída+)
Časový rozsah: 45 minut

Lektoři: prof. RNDr. Vilém Pechanec, Ph.D., RNDr. Jakub Miřijovský, Ph.D.

Sport v rozvojových zemích

Jak a k čemu se sport využívá v rozvojových zemích?

Sport a pohybová aktivita se v poslední době stává nástrojem, který lze využít při dosahování cílů, které nejsou přímo spojeny se sportem (boj s diskriminací, chudobou, řešení konfliktů, ochrana životního prostředí nebo ekonomický rozvoj). Rozvojové země jej využívají při vytváření strategií pro národní či regionální rozvoj. Mnoho organizací pracuje v rozvojových zemích s mládeží a využívá sport při řešení lokálních rozvojových problémů. V přednášce si ukážeme, jak sport může fungovat, co dokáže přinášet a co mohou být úskalí spojená s jeho využíváním.

Cílová skupina: studenti SŠ nebo žáci ZŠ ( 8. třída+)
Časový rozsah: 45 minut

Lektorka: Mgr. Simona Šafaříková, Ph.D.

Těžba nerostů v České republice

Těžba nerostů v České republice

Lithium, uhlí, zlato... Zdá se, že v České republice stále je a bude co těžit. Ale jaké je historické pozadí? Čím vlastně těžba nerostů na našem území začala, jak se měnilo spektrum využívaných nerostů a jaké poučení si lze z minulých trendů odnést do budoucnosti? Jaké nerostné suroviny jsou pro nás klíčové, čím zásobujeme Evropu a co je nutné dovážet? Obrazová historie těžby a využití nerostných surovin (nejen) u nás.

Cílová skupina: studenti SŠ nebo žáci ZŠ (2. stupeň)
Časový rozsah: 45 minut

Lektor: doc. Ing. Jakub Jirásek, Ph.D.

Volební geografie

Volební geografie: Volební chování obyvatel a jeho prostorové aspekty

Přednáška bude obsahově zaměřena na představení základních poznatků souvisejících s prostorovým chováním obyvatel. Vysvětleny budou základní trendy volebního chování a uplatňované koncepty. Představeny budou i základní metody hodnocení.

Cílová skupina: studenti SŠ nebo žáci ZŠ
Časový rozsah: 45 minut

Lektor: RNDr. Miloš Fňukal, Ph.D.

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)